dikter

We sat across the table.
he said, cut off your hands.
they are always poking at things.
they might touch me.
I said yes.

Food grew cold on the table.
he said, burn your body.
it is not clean and smells like sex.
it rubs my mind sore.
I said yes.

I love you, I said.
That's very nice, he said
I like to be loved,
that makes me happy.
Have you cut off your hands yet?

-marge piercy




DETTA SKULLE VARA EN RESA


Detta skulle vara en resa bort,
en resa in i ett seende,
men mina ögon tar emot mig i ett skyggande landskap,
vid grå solvirvlar över flyende städer.

Detta skulle vara en resa till en glömska och en gemenskap;
men mitt hjärta slår med de skrämda slagen vid min födelse,
med de ohörbara slagen vid min mors födelse,
med de mörka sjunkande slagen vid hennes död.

Inte en resa, endast en återkallelse och en smärta,
en flämtande handlykta inne i min barndoms skogar,
en cirkel av trädrötter, en cirkel av mossa,
en ljusring över de spår som jag har förlorat och söker.

Detta skulle vara en resa förbi stationer av blindhet,
men ett fladdermusfladder klänger sig in i ögonen:
alla jag förrådde, trötta ansikten över ett sken av kärlek,
över ett spöksken som hjärta i mitt bröst.

Detta skulle vara en resa, men det blev en återkomst,
stel i sin sveda. Fönstren står uppslagna mot natten,
mot en skrämsel och en insikt.
Ensamhet strömmar in över mina knän.

-Karl Vennberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback