pamela jiles

i chile har en ny personlighet entrat i chilensk politik nämnligen Pamela Jiles som är barnbarn till en känd chilensk  feminist elena cafferena. hon har skrivit både för skvallerpressen och i politiska tidningar. det som urskiljer henne från dem andra kanditaterna är att hon har liberalistisk syn på abort och homosexuellas rättigheter hon står dessutom bakom urbefolkningens rätt att återfå land som har sedan länge sålds till välbärgade gubbar och multinationella företag.

hon har i direkt citat sagt att hon vill få in folket i parlamentet att staten ska vara folkets plats. hon vägrar stå för varken högern eller vänster. hon menar att befolkningen är trött på de etablerade politiska partier och vill komma in i parlamentet utan att stifta sig till någon etablerad parti. trots denna vägran att knyta sig till establissimanget så driver hon ideer som den  utomparlementariska vänstern står för. hennes retorik i  t ex  "att låta folket komma in i parlamentet" med andra ord att hon tänker driva en politik som gynnar arbetarklassen de bortglömda , att skapa bättre relationerna med grannländerna och driva en "latinamerikansk politik" som gynnar latinamerika är den retoriken som har hållts i vänsterkanten under en längre tid. att driva bort korrumperade politiker att våga prata om diktaturn som fortfarande präglar chilensk politik som sätter spärrararna för riktigt förändring i chile är jiles slagord. hon säger sig också vara för abort,homosexuellas äktenskap och rätten för samkönade par att adoptera. dessa är väldigt kontroversiella åsikter från att komma från en kanditat som ska ställa upp i valet. i mina ögon så driver hon en radikal vänsterpolitik med en helt annan retorik. hon påstår gång på gång att vägra att  driva samma politik som de etablerade politiker.


jag kan ärligt säga att jag lider av politiker förakt. jag tycker att både staten och kapitalet är förtryckar maskiner som i sin karaktär håller ihop för att uttöka sin inflytande i samhället. dock avfärdar jag inte alla reformer som kan ge gynnsammare förhållande för arbetslösa,studenter,ensamstående föräldrar osv visst då röstar jag. men det är min mening inte den reala lösningen på våra världsliga problem som härjar ännu idag. dock kan jag med all säkerhet lägga min stöd hos denna kandiat som nu påstår sig vilja förändra de grova problemen i chile.  radikal förändring är den rätta vägen till sann förändring!

P.S jag skiter i stavfelen o grammatiken
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback